|
||||||||
|
De Britse leadzanger, gitarist en songschrijver John Watts begon in 1976 aan een muzikale avontuur met zijn pop- en rockformatie ‘Fischer-Z’. De wat oudere ‘Rootstime’-fans kennen ongetwijfeld nog de liedjes “So Long”, “Remember Russia”, “Marliese” en “The Worker”, de grootste meezingbare hits van ‘Fischer-Z’. John Watts is gedurende die bijna 50 jaren altijd blijven optreden en hij bracht in 2021 zijn laatste studioalbum uit: “Til The Oceans Overflow”. Eind april 2024 zal daarvoor een opvolger op de platenmarkt wordt gereleased met het twaalf nummers tellende album “Triptych”. John Watts heeft hiervoor opnieuw een erg mooie mix van melodieuze pop- en rockdeuntjes gecomponeerd en opgenomen die handelen over maatschappijkritiek, zijn waarnemingen over het dagelijkse leven rondom hem en enkele mooie liefdesliedjes. In tegenstelling tot zijn vorige plaat die in de beroemde ‘Hansa Studio’ in Berlijn werd opgenomen koos John Watts deze keer voor de ‘Studio Vega’ in de Zuid-Franse Provence-stad Carpentras om deze songs voor “Triptych” in te blikken. Als co-producer van deze plaat werd Steve Forward geselecteerd, een 70-jarige Brit die naar de Provence verhuisde en er zijn eigen opnamestudio opstartte. Zijn referentielijst van artiesten waar hij mee samenwerkte is indrukwekkend met namen als ‘Depeche Mode’, Robert Palmer, Ray Charles, Paul McCartney, Manfred Mann en het Franse rockidool Johnny Halliday. In 1987 was hij ook al de producer geweest van het toenmalige ‘Fischer-Z’-album “Reveal” en ook in 2017 was hij de producer van hun plaat “Swimming In Thunderstorms” die wel pas in september 2019 werd uitgebracht. Van opleiding was John Watts klinisch psycholoog, een job die hij omwille van zijn muzikale carrière nooit heeft uitgeoefend. Maar die studies hebben hem altijd wel geholpen om thema’s voor zijn sociaal relevante liedjes te vinden, wat toch wel een typerend kenmerk voor zijn hele loopbaan en al zijn platen mag worden genoemd. Dit album “Triptych” werd in het voorbije jaar voorafgegaan door twee EP-tjes “Triptych EP1” met de songs “The Hamburg Beat”, “This Woman And I”, het op Caribische ritmes rockende “Nefertete” en “Man Man Man” en “Triptych EP2” met de nummers “A Plea”, “Amoral Vaccum”, “Still On The Train” en het amper anderhalve minuut durende “Berta”. Telkens vier nummers dus die nu ook allemaal op dit volwaardige album terug te vinden zijn, weliswaar aangevuld met nog eens vier nieuwe songs. Voor de video’s bij deze recensie hebben we de twee singles “A Plea” en “The Hamburg Beat” geselecteerd. Opmerkelijk is ook wel dat Leila Watts, John’s dochter op deze plaat voor de backing vocals heeft gezorgd. Tot slot willen we ook nog de vier niet eerder uitgebrachte songs op deze plaat vermelden: dat zijn “The Anaesthesist”, “Sensual Being”, Twilight Zone” en albumafsluiter “Blue Sound”. Maar indien u de twee EP’s nog niet zou hebben aangeschaft, dan is het dus wellicht beter om deze full-cd “Triptych” van ‘Fischer-Z’ in huis te halen. Eind april is deze band ook live te bewonderen tijdens één optreden in ‘TivoliVredenburg’ in Utrecht en twee keer op het podium van ‘De Lux’ in Herenthout. (valsam)
|